Erica Kronhöffer, hållbarhetschef på SJ

Vad tänkte du när du fick jobb inom järnvägen, Erica?

– När jag började i järnvägsbranschen 2002 hade jag nog en bild av att det skulle vara väldigt konservativt och inte så framåtlutat, men det motbevisades väldigt snabbt. Inte minst här på SJ sker snabb utveckling. Vi vill vara ett av Sveriges mest digitala företag och är på god väg. Vi är i en framtidsbransch, tåget har alltid varit en viktig del i alla samhällen. I alla hållbara samhällen.

Vad gör du som hållbarhetschef på SJ?
– Jag och min stab är ansvariga för SJ:s kvalitetsarbete och miljöarbete, och vi håller även ihop hållbarhetsarbetet i stort. Arbetet handlar mycket om att förbättra våra interna processer för att i förlängningen kunna bistå våra kunder och resenärer ännu bättre.

Hur ser en typisk dag ut?
– Det finns egentligen inga typiska dagar. Jag sitter mycket i möten med medarbetare, styrgrupper och i olika utvecklingsprojekt. Men jag försöker åka mycket tåg och vara ute i verksamheten så mycket som möjligt. Mitt mål är också att oftare sitta och jobba i våra lounger i Stockholm, Göteborg eller Malmö för att få ris eller ros av våra kunder rakt över disk.

Varför valde du järnvägen?
– Det finns flera anledningar. En är att det är roligt att arbeta med något som är viktigt på riktigt. Järnvägen knyter ihop Sverige, det finns ett större värde av våra tjänster. Ett samhällsvärde.

Vad är det bästa med jobbet?
– Att få jobba med något som är meningsfullt. Tåget är snabbt och kan bära många med väldigt liten belastning på miljön. Inom SJ har vi verkligen lyckats skapa en hållbar affärsstrategi, där hållbarhet är en integrerad del i hur vi leder och styr bolaget. Det är jag glad och stolt över!

Om man går loss på den delen, att jobba med något som är viktigt på riktigt, så är järnvägen där man ska vara.

Hur har din resa inom järnvägen sett ut?
– Jag pluggade juristlinjen i Stockholm, och läste mina specialkurser inom miljörätt. På så sätt kom jag in på hållbarhet och fick mitt första jobb inom järnvägen på Green Cargo som miljöjurist. Sedan började jag jobba bredare med miljö och kvalitet, och blev så småningom hållbarhetschef. Efter Green Cargo arbetade jag i samma roll drygt fyra år på Postnord. Idag har jag samma titel på SJ men jobbar med människor istället för gods.

Vilken är den vanligaste frågan när du säger att du jobbar inom järnvägen?
– Den absolut viktigaste frågan handlar om punktlighet. De som aldrig åker tåg har starkast åsikt om att tågen ofta är försenade, det ser vi i våra varumärkesmätningar. Men de som åker tåg ofta har en annan uppfattning som ligger betydligt närmare sanningen. Ungefär 9 av 10 tåg kommer i tid och bäst ligger punktligheten för kort- och medeldistanståg.

Vad skulle du säga till någon som funderar på att jobba här?
– Jag skulle verkligen rekommendera det. Det är en viktig bransch för ett land, för ett hållbart Sverige. Om man går loss på den delen, att jobba med något som är viktigt på riktigt, så är järnvägen där man ska vara.

Järnvägsjobb.se drivs av Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS. Har du frågor om webbplatsen kan du kontakta webmaster@jarnvagsjobb.se 

Pil upp