VALT JOBB

Teamchef Shared Service Center


Ansök här

Teamchef Shared Service Center

Financial Control

SJ som organisation är inne i en förändringsresa med stort fokus på expansion och digitalisering. Enligt en ny fastställd strategisk plan kommer satsningar genomföras som ger ökat kundvärde, såsom geografisk expansion, implementation av nytt ERP-system samt automatisering och robotisering av processer. Inom dessa initiativ är Financial Control en betrodd affärspartner som adderar värde och expertis och som löpande stöttar affärsprestationen inom SJ. Financial Control tillhör stabsfunktionen Ekonomi och består idag av ca 30 medarbetare, varav hälften arbetar i Norrköping och hälften i Stockholm.

Till kontoret i Stockholm, adress Vasagatan 10, söker vi nu en Teamchef för Shared Service Center med gedigna kunskaper gällande transaktionsflöden och betalningar. SJs Shared Service Center utgör central funktion för SJ-koncernens samtliga bolag och tillhandahåller löpande tjänster främst inom leverantörs- och cash management-processerna.

Övergripande rollbeskrivning

Som Teamchef Shared Service Center kommer du att fungera som arbetsledare med ansvar för transaktionsintensiva flöden inom SJ-koncernen, på nordisk nivå. Shared Service inom SJ är bolagets nav vad gäller leverantörsflöden samt cash management-frågor. Som Teamchef har du ansvaret, tillsammans med Chef Financial Control, för att koncernens flöden avseende in- och utbetalningar samt tillhörande processer är effektiva, att koncernens kassaflöden optimeras samt att leverans utifrån uppsatta KPI:er sker.

Ditt uppdrag innebär även en operativ roll och att arbeta med löpande operativt arbete, bokslut, statistik, finansiella frågor såsom till exempel upplåning och placeringar av likvida medel. Arbetet innebär också många kontakter både internt och externt.

Huvudsakliga Arbetsuppgifter

Ditt arbete kommer övergripande handla om att leda och utveckla medarbetarna samt verksamheten inom SJ Shared Service Center och säkerställa att enheten har effektiva arbetsprocesser.

Du har som uppdrag att säkra central leverans av processen för hantering av in- och utbetalningar i kassa/bank, reskontra samt processen för optimering av kassaflöden. Du ansvarar för att samtliga av SJ-koncernens leverantörsfakturor administreras och landar hos rätt person i verksamheten samt underhåll och kvalitetssäkring av SAPs leverantörsmodul VIM.

Vidare skall du säkerställa att utbetalningar sker i tid, inklusive lönebetalningar och manuella betalningar, optimera valuta och maximera E-faktura-lösningar. Du deltar även aktivt i hanteringen av likviditetsprognoser. SJ-koncernen gör fullständiga månadsbokslut, där ansvar för leverans från processerna ingår.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av att arbeta i en liknande roll där du exempelvis haft ansvar för en shared service-funktion med leverantörsreskontra, löpande redovisning, bokslut och cash management. Du har erfarenhet av att, med hjälp av ny teknik, driva förändringar och skapa effektiva processer. Om du dessutom har arbetat i SAP, S4 är detta särskilt meriterande.

För att nå framgång i rollen krävs att du har driv, är lyhörd och kommunikativ, målmedveten och besitter en förmåga att skapa engagemang hos dina medarbetare. Rollen ställer även krav på att du är självständig, strukturerad och noggrann.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar SJ med Ogunsen Executive Search och ansökan skickar du in här. Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta Research konsult Malin Söhr på malin.sohr@ogunsen.se

Sista datum för att skicka in din ansökan är 18 augusti. Vänligen notera att processen samt urval påbörjas tidigast den 5 augusti.

Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt och enligt GDPR. 

Stockholm

SJ AB

Ansök senast 2019-08-18


Ansök här

Järnvägsjobb.se drivs av Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS. Har du frågor om webbplatsen kan du kontakta webmaster@jarnvagsjobb.se

Pil upp