Framtid och utveckling

Ta plats på resan mot destination Framtiden

Alla vill upp på spåren. Ungefär så kan man sammanfatta hur det ser ut i Sverige idag. Aldrig förr har så många människor och så mycket gods transporterats på den svenska järnvägen som nu. Det är en utveckling som pågått under många år och som accelererar.  

På mindre än trettio år har persontrafiken på järnvägen fördubblats och godstrafiken ökat med 12 procent. Under samma period har antalet tågbolag som trafikerar spåren ökat från 5 till 54. 

Det är smått osannolika siffror som kan översättas i tre ord: Järnvägen är framtiden. Den är det därför att inget annat transportslag kan mäta sig när det gäller stor kapacitet till liten energiåtgång och miljöpåverkan. Järnvägen är kort och gott supereffektiv, supersnål och supersmart för miljön.

Satsningen på järnvägen har aldrig varit större

När allt fler ser järnvägens fördelar och väljer järnvägen för att resa och skicka gods finns bara en sak att göra. Investera mer pengar i järnvägen. Det har Sveriges riksdag och regering bestämt och ökar nu anslagen till järnvägen rekordmycket. 

I den så kallade nationella planen för åren 2018–2029 ökar satsningarna på järnvägen kraftigt, till 270 miljarder kronor. Det är lika mycket som etthundra Friends-arenor och ett av skälen till att vi nu behöver många nya medarbetare med oss på resan framåt.

Satsningarna på järnvägen de kommande åren motsvarar etthundra Friends-arenor. 

Nu tar järnvägen sitt största tekniksprång någonsin

Tänker du på järnvägen som två spår på marken? Tänk större. Bakom rälsen finns ett högteknologiskt system som inte många känner till men alla påverkas av. Nu utvecklas ny teknik som förändrar behoven och öppnar för nya möjligheter.

Som ERTMS. Det är ett helt nytt, digitalt signalsystem. Systemet ger föraren körbesked i realtid direkt på en monitor i hytten istället för som tidigare – via röda och gröna ljus på vissa punkter längs spåret. ERTMS är ett av Sveriges största industriprojekt genom tiderna. Det ökar kapaciteten på järnvägen och kommer att bli standard inom hela EU för ett ännu mer gränslöst resande.

En ny generation järnväg växer fram 

En annan teknisk revolution är byggnadsinformationsmodellering (BIM). Ett krångligt ord för något väldigt smart och enkelt. BIM skapar en digital, visuell modell av en anläggning. Genom att simulera och studera kan du förutsäga kostnader, undvika kollisioner och få viktig information som optimerar anläggningen.

Eftersom järnvägen är hårt belastad utsätts den för hårt slitage. En utmaning är därför att tidigt kunna upptäcka fel och förebygga underhåll. Det görs nu med bland annat accelerometrar som mäter rörelser i slipern när tågen passerar och med satellitmätningar.

Det här är bara några av de många tekniska språng som nu sker inom järnvägen. Många skapar grunden för de nya höghastighetsbanor som nu byggs i Sverige. Dessa banor är i sig tekniska underverk, men det tar vi en annan gång. 

Om du vill in i en bransch där teknikhastigheten är hög så är järnvägen definitivt en sådan.

 

Fast så mycket kan vi säga, att om du vill in i en bransch där teknikhastigheten är hög så är järnvägen definitivt en sådan.

Järnvägsjobb.se drivs av Järnvägsentreprenörerna. Har du frågor om webbplatsen kan du kontakta webmaster@jarnvagsjobb.se 

Pil upp