Framtid och utveckling
Järnvägens utveckling och framtid
Alla vill upp på spåren. Ungefär så kan man sammanfatta hur det ser ut i Sverige idag. Aldrig har så många människor och så mycket gods transporterats på den svenska järnvägen som nu. Det är en utveckling som har pågått under många år och som bara accelererar.
På mindre än trettio år har persontrafiken på järnvägen fördubblats samtidigt som godstrafiken har ökat med 12 procent. I takt med att resandet ökat har också utbudet vuxit, från 700 000 avgångar vid millennieskiftet till runt miljonen tjugo år senare. Även vad gäller antalet järnvägsföretag som trafikerar spåren är situationen idag helt annorlunda – från sex företag 1990 till 24 företag 2020.
Det är smått osannolika siffror som kan översättas i tre ord; järnvägen är framtiden. Det beror på att inget annat transportslag kan mäta sig med järnvägen när det gäller stor kapacitet till liten energiåtgång och miljöpåverkan. Järnvägen är kort och gott supereffektiv, supersnål och supersmart för miljön.
Transportsektorn står inför enorma utmaningar för att nå klimatmålen och här kommer järnvägen att vara direkt avgörande. Det finns också stora utmaningar med att effektivisera, modernisera och digitalisera järnvägssystemet. Den som rest med tåg runtom i världen, vet att Sverige ligger långt framme, men än finns mycket kvar att göra!
Den student som påbörjar en järnvägsutbildning har en lång karriär framför sig och kommer säkert att få vara med om att förverkliga Norrbotniabanan och nya stambanor mellan Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo. Det finns också mycket att göra för regionala resor runt om i landet, samt för effektivisering av stadstrafiken, där spårvagn nu blivit ett realistiskt alternativ vid sidan av olika busslösningar. På godstrafiksidan finns mycket internationell trafik redan idag, och även på persontrafiksidan talas det om utbyggd trafik till kontinentala destinationer. Långresor med järnväg är en ny trend, och nu öppnas för mer tågresor till och från Europa med dag- och nattåg för såväl arbets- som fritidsresor.
Satsningarna på järnvägen har aldrig varit större
När allt fler ser järnvägens fördelar och väljer att använda järnvägen för att resa och skicka gods finns det bara en sak att göra – investera mer pengar i järnvägen. Just det har Sveriges riksdag och regering bestämt sig för att göra och ökar nu anslagen till järnvägen rekordmycket.
I den nationella planen för Sveriges Transportstruktur satsas det för åren 2022–2033 881 miljarder kronor. Det är den största infrastruktursatsningen i modern tid och därför behöver just järnvägsbranschen många nya medarbetare. Satsningarna på järnvägen de kommande åren motsvarar bygget av hundra Friends-arenor.
Satsningarna på järnvägen de kommande åren motsvarar bygget av hundra Friendsarenor.
Tekniken bakom järnvägen
Tänker du på järnvägen som två spår på marken? Tänk större! Bakom rälsen finns ett högteknologiskt system som inte många känner till, men som vi alla påverkas av. Nu utvecklas ny teknik som förändrar behoven och öppnar för nya möjligheter.
Ett exempel är ERTMS. Det är ett helt nytt, digitalt signalsystem. Systemet ger föraren körbesked i realtid direkt på en monitor i hytten istället för – som tidigare – via röda och gröna ljus på vissa punkter längs spåret. ERTMS är ett av Sveriges största industriprojekt genom tiderna. Det ökar kapaciteten på järnvägen och kommer att bli standard inom hela EU för ett ännu mer gränslöst resande.
En annan teknisk revolution är byggnadsinformationsmodellering (BIM). Ett krångligt ord för något som är väldigt smart och enkelt. BIM skapar en digital, visuell modell av en anläggning. Genom att simulera och studera kan du förutsäga kostnader, undvika kollisioner och få viktig information som optimerar anläggningen.
En högteknologisk bransch
Eftersom järnvägen är hårt belastad utsätts den för hårt slitage. En utmaning är därför att tidigt kunna upptäcka fel och förebygga underhåll. Det görs bland annat med accelerometrar som mäter rörelser i slipern när tågen passerar samt med satellitmätningar.
Om du vill in i en bransch där teknikhastigheten är hög så är järnvägen definitivt en sådan.
Vid sidan av traditionell utbyggnad och effektivisering är järnvägen ett spännande tillämpningsområde för ny teknik inom digitalisering, automatisering och AI. Planering och styrning av trafik tas till nästa nivå genom automatisering och i förlängningen helt förarlösa tåg. För att det här ska vara möjligt, krävs personer med hög utbildning inom järnvägen; trafikering, banbyggnad, elkraft, signalsystem, telekommunikation, transportteknik och -analys, samt logistik. Grundläggande ingenjörskunskap och färdigheter i matematik, programmering och systemteknik är också viktiga.
Det här är bara några av de många tekniska språng som sker inom järnvägen. Vill du in i en bransch där teknikhastigheten är hög så är järnvägen definitivt en sådan.