Vill du jobba med digital projekthantering på Trafikverket?
Som specialist inom digital projekthantering på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och forma framtidens infrastruktur.
Arbetsuppgifter
I denna roll kommer du, tillsammans med andra kollegor, att arbeta som stöd i våra projekt hos verksamhetsområde Investering. Digital projekthantering följer hela byggprocessen från planering till avslut. Du säkerställer att information från konsulter och entreprenörer levereras så att de passar Trafikverkets olika kravställningar och förvaltningssystem. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att samordna den digitala informationshanteringen i investeringsprojekt.
I rollen kommer du bland annat att:
- Säkerställa att arbetsmetodik och arbetssätt utvecklas, förankras och används
- Se till att informationshanteringen sker strukturerat och säkert
- Möjliggöra att informationen är tillgänglig i projektets alla skeden
- Informera och utbilda i arbetssätt och regelverk inom digital projekthantering
- Medverka vid kravställning och uppföljning av leveranser
- Arbeta med mottagnings- och granskningskontroller
- Stötta projekten i informationshantering.
- Få möjlighet att arbeta i interna utvecklingsprojekt.
Vad kan vi som arbetsgivare erbjuda dig?
Vi är glada över att ha blivit rankade som en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och kan bland annat erbjuda dig:
-Gott om semesterdagar. Från det år du fyller 30 år erbjuder vi 31 semesterdagar och från det år du fyller 40 år erbjuder vi 34 semesterdagar.
-Ett flexibelt arbete där du får möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan.
-Vid föräldraledighet ger vi ett föräldrapenningtillägg på 10 procent utöver den föräldrapenning som Försäkringskassan betalar.
Kvalifikationer
Vem är du?
För den här tjänsten söker vi dig som är självgående och initiativtagande som person. Du känner dig trygg med att jobba i många olika projekt samtidigt, har god kommunikationsförmåga och kan förmedla budskap på ett enkelt sätt. Rollen innebär även många kontaktytor, både internt och externt, så det är viktigt att du är lyhörd och har en god samarbetsförmåga. För en välfungerande informationshantering krävs också ett strukturerat och noggrant arbetssätt. Därutöver motiveras du av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten genom att samverka med andra. Du har även en god analytisk problemlösningsförmåga.
Vi söker dig som
- har universitets- eller högskoleutbildning om minst 180hp (120p) med teknisk inriktning, alternativt annan utbildning och erfarenhet som Trafikverket sammantaget bedömer likvärdigt
- har några års aktuell och relevant arbetserfarenhet av datasamordning
- har aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta i dokumenthanteringssystemet Chaos, SharePoint eller ProjectWise, alternativt annat dokumenthanteringssystem som Trafikverket bedömer likvärdigt
- har goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du
- har aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med CAD-information
- har aktuell och relevant erfarenhet av att ha arbetat som datasamordnare inom statlig sektor, alternativt att du haft en konsultroll där du arbetat som datasamordnare i projekt mot en statlig arbetsgivare.
- har aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med BIM
- har aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med infrastrukturprojekt
Övrig information
Valbar placeringsort för tjänsten är Luleå eller Umeå
Webbaserade tester kan komma att användas som en del i urvalet. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.
De första intervjuerna kommer preliminärt att hållas via Skype under vecka 47.
#LI-Hybrid #LI-EA2
Ansökan
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
Inom Investering leder vi de flesta av Trafikverkets projekt inom ombyggnation och nyinvesteringar. Vi arbetar med helheten – från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Ansök senast
Din ansökan ska ha inkommit senast 2025-10-27
Kontakter
Rekryterande chefKarolina Dalestedt0101233318STAiri Larsson0101236243SEKOAnna Carlsson0101236055SACOChristina Mattila0101237068
Upplysningar
Utannonserat: 2025-10-08T14:06:21
Organisation: Investering
Rekryterande enhet: Sektion 6
Befattning: Vill du jobba med digital projekthantering på Trafikverket?
Ort:Luleå, Umeå
Ref nr: 15:2025:267
Läs mer här