Ett ABC om digital besiktning av DEF

Ett ABC om digital besiktning av DEF
Digital besiktning är ett av många initiativ som syftar till att effektivisera ett allt mer både omtalat och omfattande järnvägsunderhåll. De vi lyfter på locket till denna bubblande gryta tillsammans med är Fredrik Andersson och Anders Fredriksson.
I detta årets femte avsnitt är nyttor och möjligheter i fokus när tidskrävande manuella rutiner är på väg att ersättas av bland annat AI-genererade bildanalyser från fotografering av DEF-slipers i 160 kilometer i timmen. Ämnet för dagen är med andra ord Digital besiktning, ett av flera projekt inom program DUVA (Datadrivet och intelligent järnvägsunderhåll) på Trafikverket.
Två av dem som är högst involverade i detta projekt är Anders Fredriksson, assisterande projektledare, och Fredrik Andersson som bland mycket annat är tekniskt sakkunnig – bägge med hemvist hos Analysfabriken på Underhåll. Det finns mycket att prata om, för även om införandet av nya arbetssätt i sig inte innebär någon revolution så är kanske konsekvenserna ändå revolutionerande.
Förutom mer objektiva bedömningar, bättre säkerhet när färre personer rör sig i spårområdet och nya möjligheter till leveransuppföljningar behöver frågor om organisation, affärsformer och regelverk beaktas vid införandet av ny teknik. Dessutom ska enorma datamängder hanteras, lagras och kombineras på ett säkert sätt så att analyser och tillståndsbedömningar kan förfinas för att nå målbilden om ett mer träffsäkert och precist underhåll.
Till sist – att släppa ett avsnitt dagen efter annandag påsk börjar bli en tradition. Men som goda järnvägare är trafikeringskalendern vår ledstjärna snarare än kökskalendern. Vi gör därmed inte alls avsteg från ordningen från att strikt avgå på måndagar genom att köra trafikeringsalternativt…
Lägg till några reflektioner och nyheter så har du vårt påskägg no5 presenterat.