I händelse av höjd beredskap
Årets andra avsnitt ägnas helt åt en lika angelägen som aktuell fråga – hur vi riggar oss för att stå pall när världen verkar vara på väg att helt spåra ur. Våra gäster är Minna Nyman, Anders Svenson och Michael Englund.
Vi lever i en orolig tid, med flera lika reella som skrämmande hot. Den här gången lyfter vi på locket till frågan om järnvägens roll, uppgift och ansvar i händelse av höjd beredskap och i förlängningen krig. Vad gäller för transportsektorn i allmänhet, och en avreglerad järnväg i synnerhet? Hur säkrar vi vårt lands transportförmåga, och hur kan vår bransch bidra till en hög tröskeleffekt?
Vi har bjudit in tre gäster som jobbar med olika perspektiv på säkerhet, samhällsskydd och beredskap. Vi kommer blicka både bakåt och framåt, givetvis också österut. Inleder gör vi med ett matigt samtal med Minna Nyman och Anders Svenson på Trafikverket. Bland mycket annat reder vi ut skillnaden mellan beredskapsmyndighet och sektorsansvarig myndighet, gör en resa genom driftvärnens historia och får ett scenario för trafikering utan el, tele eller IT.
Därefter fyller Michael Englund från Jernhusen på med kompletterande perspektiv. Samarbete och samverkan är ledord, men vi får också ta del av insikter om forum som TP-sams, internationella erfarenheter och ett antal one-liners.
Som vanligt kryddar vi dessa samtal med lite egna reflektioner och korta nyheter. Om tre veckor hoppas vi få höras igen. Tack för att du lyssnar!