Doktorand inom Infrainformatik med inriktning mot järnvägssystem
Järnvägsresandet i Sverige ökar stadigt år för år. Som en konsekvens av detta börjar det bli trångt på spåren, och vi behöver planera trafiken bättre. Särskilt vid större störningar där många tåg måste planeras om med kort varsel är det viktigt att hitta nya tidtabellslägen för att minimera konsekvenserna av störningen.
Här får du vara med och utveckla trafikplaneringsprocessen tillsammans med ett starkt forskarlag i samarbete med Trafikverket och branschprogrammet Kapacitet i järnvägstrafiken (KAJT), samt ytterligare partner knutna till EU-projektet Europe’s Rail.
Målet är att utveckla matematiska modeller som beskriver hur tåg kan planeras om och vilka förseningar som uppstår vid olika val. Ett mål kan sedan formuleras som att exempelvis minimera antalet inställda avgångar, minimera avvikelsen från ordinarie tidtabell eller maximera den samhällsekonomiska nyttan. Modellerna ska sedan kunna användas som ett beslutsstöd för omplaneringen under den närmaste tiden då en större störning blivit känd.