Joakim, vad gör du som platschef?
− Som platschef är en stor del av mina ansvarsområden personalen i den dagliga produktionen. Viktigt är att utvecklas tillsammans med varandra och att arbeta med kompetenshöjande mål på både kort och lång sikt. Jag har även ansvar för ekonomi, tidsplaner, produktionskalkyler och uppföljningar i de olika delarna av projekt. Jag ansvarar även för den dagliga driften av projekten och kontakten gentemot vår beställare och kund. Som ni förstår har arbetet stor variation och blir aldrig tråkigt, säger Joakim, platschef Strukton Rail.
Hur ser en typisk dag ut?
Det är mycket arbete i den dagliga produktionen med olika typer av frågor som uppstår och beslut som ska tas. Inom tunnelbanan händer det hela tiden väldigt mycket och det är många bollar som ska hållas i luften. Jag arbetar mycket med ekonomi, planering, samordning, risker och tidsplaner som skapas och följs upp. Det förekommer också mycket platsbesök ute i anläggningen och en del nattarbete och olika beredskaper.
Hur har din resa inom järnvägen sett ut?
Jag halkade in lite på ett bananskal. Efter att jag jobbat inom byggbranschen i fyra år med olika uppgifter blev vi underentreprenör åt dåvarande SL på olika uppdrag. Väl där väcktes mitt intresse för järnvägen, tunnelbanan och att arbeta i spårmiljö. Efter att jag rådfrågat min fru sökte jag jobb som bantekniker 2003 och nu har jag arbetat i totalt 17 år på Strukton i olika roller. Jag började med 12 år som bantekniker innan jag chansade och blev arbetsledare. Något jag sedan arbetade som i fyra år. Sist men inte minst tog jag steget och blev platschef som jag nu varit i lite drygt över ett år.
Varför valde du att bli platschef?
Efter fyra år som arbetsledare fick jag förfrågan om jag ville bli platschef och tyckte det lät som en rolig utmaning. Något jag verkligen tycker om på Strukton är att det finns möjligheter att utvecklas om man själv har rätt vilja och ambition. Man är generösa när det kommer till att utbilda ny personal. Jag själv hade till exempel ingen banteknisk kompetens när jag började utan fick löpande korta och längre utbildningar för att bygga rätt kompetens.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det absolut bästa med mitt jobb är variationen i arbetsuppgifterna och alla de kollegor jag delar dagarna med. Det är ett väldigt viktigt arbete vi gör tillsammans. På tunnelbanan är det normalt över ca 1,3 miljoner påstigande resenärer varje dygn, och vi på Strukton gör skillnad för dem alla!
Hur ser du på framtiden?
Framtiden ser jag väldigt ljust på då Strukton är ett väldigt bra och stabilt företag att arbeta på. Det finns många olika nya områden att utforska med utvecklingsmöjligheter för den som vill. Jag har mestadels genom alla åren haft väldigt bra chefer som har gett mig förtroende och chansen att utvecklas. Min ambition i framtiden är också att jag ska kunna ta ett ytterligare steg karriären och kanske prova på något helt nytt område.
Vad skulle du säga till den som funderar på att bli platschef/söka sig till järnvägen?
Jag skulle säga samma sak som min underbara fru sade till mig när jag var i processen att söka: ”Våga ta chansen och bara gör det!”. Det var vad hon sade och det är jag väldigt tacksam för idag.