Vad är det bästa med ditt jobb, Axel?
Det är fritt och man kan påverka sina arbetsuppgifter ganska mycket själv och dessutom gör man nytta för samhället. Man lär sig mycket av den otroliga kompetens som finns inom Trafikverket. Det är relativt lätt att få gå kurser och utbildningar.
Axel jobbar som specialist signal på Trafikverket. Han jobbar med förvaltning av tekniska regelverk för Trafikverkets infrastruktur, signalsystemet mer specifikt. Vi reviderar och tar fram nya krav och råd för hur signalanläggningen ska projekteras, byggas och besiktigas.
Hur ser en typisk dag ut?
Dagarna varierar ganska mycket vilket är otroligt kul. Det löpande är att hantera frågor från diverse investeringsprojekt som har tolkningsfrågor eller vill ansöka om dispens från våra krav. Jag sitter i möten med andra teknikområden där vi diskuterar nya besiktningsrutiner. Tar fram förslag på nya eller förändrade krav som är mer anpassade till dagens sätt att trafikera järnvägsnätet.
Varför valde du ett jobb inom järnvägsbranschen?
Jag tycker att det är intressant med fordon och hur de interagerar med tekniken i vår signalinfrastruktur. Sen jobbar jag ju med samhällsnytta och att resenärer och gods ska kunna förflyttas på ett smidigt, miljövänligt och säkert sätt.
Vilken/vilka utbildningar har du, ungefärligt examensår?
Jag har en högskoleingenjörsexamen i elektroteknik (KTH) 2000 och magisterexamen i Telekom/signalbehandling (BTH) 2002.
Det är en spännande bransch att jobba i.
Valde du järnvägsbranschen direkt? Eller har du jobbväxlat hit?
Jag jobbade inom telekombranschen i cirka 13 år innan jag fick det här jobbet.
Hur har din resa hit (till dagens jobb) sett ut?
Två år på Försvarsmakten med digitalisering av dokumenthantering, två år på LG Electronics som testare av mobiltelefoner och 11 år på Ericsson som testare av mobiltelefonisystem 4G/5G.
Vad är det bästa med järnvägsbranschen?
Det är framtidens transportmedel, miljövänligt och snabbt och som många använder sig av och kan relatera till. Det känns som samhället prioriterar järnvägen som transportmedel. Intressant teknik, om än gammal, men otroligt genomtänkt och framför allt felsäker (signalsystemet).
Vilken är den vanligaste frågan när du säger att du jobbar inom järnvägen?
Varför har vi så många signalfel?
Vad skulle du säga till någon som funderar på att söka ditt jobb?
Det är en spännande bransch att jobba i. Det händer mycket just nu och vi håller på att införa ett nytt signalsystem nationellt. Man har stora möjligheter att utvecklas genom att gå utbildningar och göra karriär internt.