Vad är det bästa med ditt jobb, Sophie?
Att varje dag inte är den andra lik och att jag verkligen känner att jag gör något som kommer ha nytta inom en snar framtid men även för kommande generationer. Dessutom finns det alltid mycket nytt att lära sig så möjligheterna till utveckling är stora. Det är väldigt roligt att gå till jobbet varje dag, säger Sophie, projektingenjör ERTMS på Trafikverket.
Vad gör du?
Jag jobbar på Trafikverket som projektingenjör inom ett stort projekt som kallas ERTMS, som innebär att vi ska införa ett nytt signalsystem som kommer vara samma i hela Europa. Jag sitter på ett kontrakt på Malmbanan som har till uppgift att ta fram bygghandlingar till införandet tillsammans med vår konsult. Jag har hand om kontraktsrelaterade frågor och stöttar min projektledare i att driva kontraktet framåt. Vi följer upp vår tidplan, ekonomi och att de leveranser vi får har rätt innehåll.
Hur ser en typisk dag ut?
En typisk dag handlar om att lösa de problem som uppstår i kontraktet. Det kan handla om att komma överens med vår konsult om tilläggsarbeten, fakturahantering och prognossättning. Det är mycket svara på mejl och sitta med möten, men även sammanfatta och analysera data. Varje dag ser olika ut, men det är bara roligt.
Varför valde du järnvägen och ditt yrke?
Den största anledningen att jag valde att jobba inom järnvägen är hållbarhetsaspekten. Jag tror att för att vi ska kunna uppnå våra klimatmål måste järnvägen finnas och vara ett pålitligt alternativ för både gods och persontrafik. Sedan tycker jag att det är häftigt att jobba med en anläggning som funnits i över 100 år, men fortfarande till stora delar fungerar. Järnvägen är mer komplex än vad man kan tro och det är väldigt roligt att lösa de utmaningar som uppstår.
Vad har du för utbildning?
Jag är utbildad civilingenjör inom väg och vattenteknik på Lunds tekniska högskola.
Vad krävs det för utbildning för ditt yrke?
Mitt yrke kräver oftast en högskoleutbildning på 180p, vilket motsvarar tre års heltidsstudier inom en teknisk inriktning eller annan likvärdig utbildning och erfarenhet. Det kan dock variera beroende på vilken arbetsgivare och tidigare erfarenhet du har.
Hur har din resa inom järnvägen varit?
Min resa är väldigt kort eftersom jag är relativt nyexaminerad. Men jag började arbeta med järnvägen inom underhåll direkt efter examen och sedan började jag arbeta med ERTMS. Jag tycker att mitt jobb är väldigt roligt och ser mig själva jobba med järnvägen på ett eller annat sätt en lång tid framöver.
Vad finns det för utvecklingsmöjligheter i ditt yrke?
Framför allt vill jag säga digitaliseringen. Idag finns det många möjligheter att förbättra både byggandet och förvaltandet järnvägen med nya smarta digitala verktyg. Det är något som ska bli spännande att följa framöver.
Vad finns det för nackdelar med ditt yrke/jobb?
Jag sitter idag mycket på kontor och skulle tycka det var roligt att få komma ut och faktiskt få besöka järnvägen på plats mer.
Vilken är den vanligaste frågan när du säger att du jobbar inom järnvägen?
”Varför har ni så mycket signalfel” är tveklöst den frågan jag får mest.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att jobba här?
Att det är ett roligt och givande jobb som ger många utvecklingsmöjligheter. Det är en stabil arbetsmarknad som verkligen behöver nya kompetenser inom många områden, så det kommer alltid finnas en plats och roll för dig inom järnvägen. Järnvägen är dåtid, nutid och framtid samtidigt och det är häftigt att få vara en del av den historien.