Vad finns det för utvecklingsmöjligheter i ditt yrke, Mattias?
Jag skulle säga att finns viljan kan man utvecklas väldigt mycket i yrket och inom järnvägsbranschen. Det finns så många olika vägar att gå beroende på vad man är intresserad av, säger Mattias, platschef på Infranord.
Vad gör du?
Jag jobbar som platschef på Infranord placerad i Östersund. Jag ansvarar för drift och underhåll av Inlandsbanan, Gällivare – Mora, samt driver anläggningsarbeten efter Mitt/Ådalsbanan, Storlien-Sundsvall och Bräcke-Långsele. Jag har personal- och ekonomiskt ansvar för Infranords kontrakt och etableringarna som finns på sträckan mellan Gällivare och Mora
Hur ser en typisk dag ut?
En typisk dag för mig innehåller allt möjligt. Det kan vara dialog med personalen gällande problem som behöver lösas, tillkommande arbeten, följa upp säkerhetsarbetet och att personalen har en god arbetsmiljö, kalkylarbeten, byggmöten med våra beställare, gå igenom ekonomin så att vi hela tiden ligger ”rätt”. Det är en hel del möten, men jag försöker att vara nära personalen för att hänga med på vad som händer ute i fikarummet och järnvägsanläggningen.
Varför valde du järnvägen och ditt yrke?
Det var en ren slump att jag hamnade på järnvägen från början. Jag hade bestämt mig för att läsa vidare på högskola, men när dåvarande Banverket Produktion annonserade en tjänst som spårsvetsare/fordonsförare tänkte jag att jag söker och ser vad det är. Sen har jag varit kvar för att jag trivs så otroligt bra på järnvägen och Infranord.
Vad har du för utbildning?
När jag började på Banverket Produktion 2006 hade jag gått gymnasieutbildning med teknisk inriktning. Jag hade tagit lastbilskort och intyg för att köra hjullastare i lumpen, vilket var meriterande för tjänsten jag började min karriär på järnvägen med. Sen har jag haft en superbra arbetsgivare, som gett mig förutsättningar och utbildningar eftersom under min resa på företaget.
Vad krävs det för utbildning för ditt yrke?
Yrket som jag har idag kräver en del ledarskapserfarenheter och utbildning inom ämnet. Grunderna i entreprenadjuridik, bygg och anläggning är meriterande. Svårt att säga exakt vilken utbildning som krävs, men man måste ha ett intresse för personalfrågor och att driva affärer i kombination. Och ha ett stort säkerhetstänk.
Hur har din resa inom järnvägen varit?
Jag blev anställd 2006 av Banverket Produktion i Ånge och påbörjade utbildning till spårsvetsare i Ängelholm i omgångar. Mellan utbildningarna jobbade jag som bantekniker och hantlangare till spårsvetsaren som utsågs till min mentor. 2008 var jag färdig spårsvetsare och hade även utbildat mig till fordonsförare på underhållsfordon. Efter ett år blev jag lagbas och hade ansvaret ute i spåret för övriga i gruppen och för att alla egenkontroller följdes upp. Två år senare fick jag frågan att kliva in som arbetsledare över Banavdelningen i Ånge och fram till 2019 jobbade jag på olika projekt Infranord hade, blev en del resande men gav även en stor personlig utveckling. Sedan 2014 har jag jobbat som lärare inom trafiksäkerhet, olycksplatsansvarig och fordon, men den rollen har minskat sedan jag 2019 gick in som tf platschef och 2020 blev platschef på heltid.
Vad är det bästa med ditt yrke/jobb?
Det bästa är helt klart variationen på arbete. Man gör så mycket olika saker, ser nya platser i Sverige och får träffa trevliga kollegor från både samma och andra företag inom järnvägen. Det är olika typer av arbetsuppgifter beroende på årstid, yrket inom järnvägen på sommaren blir byggnation och reparationen av järnvägen och senare gå in i vintern med snöröjning. Att vara platschef innehåller en stor variation med olika uppdrag varje dag, vilket är otroligt stimulerande. En kombination av personal och affärer. Jag tycker inte att man kan ha ett bättre jobb.
Vad finns det för nackdelar med ditt yrke/jobb?
Jag ser inga nackdelar för jag trivs väldigt bra med mitt jobb. Jag skulle i stället se att det finns utmaningar i mitt yrke. En utmaning kan vara ”tiden”. Eftersom arbetet kan vara så säsongsbetonat så kan vissa perioder bli väldigt intensiva
Vilken är den vanligaste frågan när du säger att du jobbar inom järnvägen?
Den vanligaste frågan jag får när jag säger att jag jobbar inom järnvägen blir. Jaha du kör tåg och jobbar på SJ. Men jag brukar säga att det finns så mycket mer yrken inom järnvägen.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att jobba här?
Skulle säga att de som funderar över att prova på arbete inom järnvägen ska absolut ge det en chans. Jag upplever att de som börjar inom järnvägen blir kvar och trivs med arbetet. För min egen del tänkte jag att jag provar ett halvår och nu är jag inne på år 16 och inte en tanke på att sluta.