Vad krävs det för utbildning för att bli strategisk planerare, Lennart?
För att jobba med järnväg inom mitt område krävs en bred akademisk utbildning med en grund som samhällsplanerare, civilingenjör eller civilekonom, säger Lennart, strategisk planerare på Trafikverket.
Vad gör du?
Jag jobbar med bedömningar av brister i transportsystemet och hur transporterna har utvecklats och kommer att utvecklas under de närmaste tio till tjugo åren.
Hur ser en typisk dag ut?
Jag skriver rapporter och har möten med personer som jobbar med strategiska projekt och har kontakter med kommersiella tågoperatörer och regionala kollektivtrafikmyndigheter.
Varför valde du järnvägen och ditt yrke?
Jag valde att jobba med järnvägen därför att jag tror att järnvägen har goda förutsättningar att på ett hållbart sätt positivt påverka samhällsutvecklingen.
Vad har du för utbildning?
Jag är civilekonom med inriktning på ekonomisk geografi och miljövård. Mitt examensarbete skrev jag 1990 och hette samhällsekonomiska aspekter på utbyggd tågtrafik i Skåne. Sedan 1990 har den regionala tågtrafiken i Skåne ökat 15 gånger. Det trodde inte ens jag skulle ske. Jag har därefter läst kurser i miljökonsekvensbeskrivning och trafikteknik.
Hur har din resa inom järnvägen varit?
Jag har jobbat med järnväg i 31 år och började jobba med snabbtågsanpassningen mellan Stockholm och Malmö som blev klar 1996. Jag har hela tiden fått jobba med spännande och utvecklande uppdrag som våra långsiktiga investeringsplaner och strategiska projekt. Första tio åren jobbade jag med södra Sverige, men har därefter jobbat nationellt vilket givit goda utvecklingsmöjligheter. Trots att jag inte är någon tekniker har jag lärt mig förstå järnvägsteknik.
Vad finns det för nackdelar med ditt yrke/jobb?
Det bästa med mitt jobb är att det varit väldigt varierat och jag har fått ingå i många intressanta regeringsuppdrag. Jag har träffat många intressanta människor, både internt, externt och människor i andra länder. Nackdelen med jobbet är att det är lätt att bli för engagerad så att det kan gå ut över privatlivet.
Vilken är den vanligaste frågan när du säger att du jobbar inom järnvägen?
När jag började jobba med järnväg var det många som ifrågasatte varför vi skulle bygga ut när ändå inte så många åker tåg. Nu när tågresandet ökat mer än vi trodde och vi har inte hunnit bygga ut, frågar många varför tågen är så försenade.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att jobba här?
Till den som vill börja jobba med järnväg vill jag säga att du ska vara utrustad med ett stort mått av tålamod, då planer ofta ändras och det blir förseningar och fördyringar och du blir ofta ifrågasatt. Det är dock det som gör det till en rolig utmaning.