Vad skulle du säga till någon som funderar på att börja jobba i järnvägsbranschen, Staffan?
− Sluta fundera – järnvägen är fantastiskt fascinerande, och har man väl börjat i en ände av den så finns väldigt många andra spännande delar att upptäcka, säger Staffan, Trafikverket.
Vad gör du?
− Kundansvarig för järnvägsföretag, på Trafikverket.
Hur ser en typisk dag ut?
− Fylld av samtal om järnväg på längden och bredden – vad kan bli bättre här och nu, vad kan utvecklas på sikt, hur sköter Trafikverket sitt åtagande gentemot dem som kör på järnvägen… Det mesta handlar om hur vi tillsammans i branschen ökar kvalitén i hela systemet, ofta genom konkret problemlösning och att sätta rätt människor och kompetenser i kontakt med varandra.
Varför valde du järnvägen och ditt yrke?
− Järnvägen i sig valdes av en slump – men när man väl kommit in på det spåret är det oerhört lätt att fastna och brinna för den. Det nuvarande yrket är den perfekta rollen att kombinera mina tidigare erfarenheter (kommunikation, trafikledning, trafikplanering) och få nytta av dem alla.
Vad har du för utbildning?
− Fil.kand. i medie- och kommunikationsvetenskap och utbildad fjärrtågklarerare.
Vad krävs det för utbildning för ditt yrke?
− Skall-krav finns inget – men all sorts utbildning som på ett eller annat sätt skapar en förståelse för den som transporterar gods och/eller personer på järnvägen är bra. För egen del handlar det mycket om att ha sett järnvägen på nära håll internt på Trafikverket, men bland mina kollegor finns till exempel de som har logistikutbildningar och liknande, vilket är lika meriterande.
Hur har din resa inom järnvägen varit?
− Krokig. Den började som fjärrtågklarerare (inklusive utbildning) på dåvarande Banverket, fortsatte med trafikplanering (det vill säga att skapa tidtabeller för tåg), har sedan gått vidare mot verksamhetsutveckling och de senaste åren har jag jobbat i princip uteslutande med dialogen mot de som trafikerar järnvägen. Allt kokar dock i mångt ner till problemlösning – när man trafikleder tåg löser man uppkomna situationer här och nu, trafikplanering är pusselläggande på hög nivå, och i fråga om att skapa förutsättningar för smidig tågtrafik så handlar det mycket om hinder som ska övervinnas.
Vad finns det för utvecklingsmöjligheter i ditt yrke?
− Kundansvarsrollen ger väldigt stort utrymme att fördjupa sig i många olika delar av järnvägen, vilket gör att man kan springa åt många håll när man vill testa något nytt. Internationellt arbete, till exempel med utveckling av europeisk samordning, är ett vanligt nästa steg. Men även inom rollen kan man utveckla sig – har man jobbat länge med persontrafiksfrågor kan man till exempel prova godstrafik (eller vice versa, förstås) efter det.
Vad är det bästa med ditt yrke/jobb?
− Friheten och dynamiken. Inom givna ramar är arbetet väldigt fritt, vilket gör att man har stor chans att påverka där man själv ser att man kan och vill. Och det dynamiska i att ena stunden diskutera hur man lämpligast nyttjar ett spår här och nu i Husum, för att i nästa möte prata om hur inflödet av varor till Sverige påverkas över de närmaste åren – och allt däremellan – är oerhört stimulerande och spännande.
Vad finns det för nackdelar med ditt yrke/jobb?
− Friheten och dynamiken. De givna ramarna är inte alltid alldeles tydliga, vilket kan vara utmanande. Och att hoppa mellan stort och smått är emellanåt väldigt mentalt krävande. Utmaningen är alltså att hitta balansen i båda fallen.
Vilken är den vanligaste frågan när du säger att du jobbar inom järnvägen?
− ”När ska tågen börja gå i tid?” (På vilken svaret är att det troliga är att de allra flesta tåg går i tid just när frågan ställs.)