Varför valde du ett jobb inom järnvägsbranschen, Nid?
Järnvägen är ett viktigt transportmedel för oss alla. Trafikverket har varierande arbete där jag kan bidra med och påverka. Det är mycket värdefullt att få samarbeta med kompetenta kollegor från olika bakgrund och erfarenheter. Mycket roligt att få vara med från början av systemutvecklingen till slutanvändning i våra järnvägsanläggningar runt om i landet.
Nid arbetar på Trafikverket, verksamhetsområde underhåll, teknik och miljö, som systemförvaltare av det nya EU-gemensamma signalsystemet, ERTMS − European Rail Traffic Management System. Detta system driver på standardisering och digitalisering inom järnvägen. Systemet kommer rullas ut för att ersätta gamla signalsystem som nått sin tekniska livslängd för hela Sveriges järnväg. De optiska signalerna (rött eller grönt) vid spåret kommer tas bort och ersätts med hyttsignalering. Det innebär att föraren får körbesked och annan viktig information direkt på en monitor i sin hytt.
Mina arbetsuppgifter inom signalsystemförvaltning är, i huvudsak, att medverka, samarbeta med kollegor från Trafikverkets utvecklingsprojekt och andra verksamhetsområden samt leverantör gällande signaltekniska frågor, fatta olika beslut under utvecklingsperiod enligt Trafikverkets regelverk. De aktiviteterna görs i syftet för att kunna ta fram nya signalsystem enligt den gemensamma EU-standarden och Trafikverkets kravspecifikation.
Hur ser en typisk dag ut?
En typisk dag består av många diskussioner med kollegor där vi stöttar på olika tekniska frågor och utmaningar.
För att nämna några, frågorna kan gälla alltifrån systemfunktions- och kravspecifikation, hantering av regelverket, signalsäkerhetsfrågor, systemavvikelser och brister som upptäckts bland annat från signalanläggningar, labb eller pilotbanor, granskning samt erfarenhetsdriftsplanering för införande av nya hård- eller mjukvaror på vår pilotbana, utvärdering av nya systemreleaser efter erfarenhetsdrift, signalsystemgodkännandes frågor, reservdelsförsörjning, utbildningar, systemmanualer för slutanvändare exempelvis Trafikverkets tågledningspersonal.
Vilken/vilka utbildningar har du, ungefärligt examensår?
Jag är utbildad Computer Science på Chulalongkorn University i Bangkok, Thailand. Jag tog examen 1996.
Vårt arbete med järnväg bidrar till att minska klimatpåverkan inom transportsektorn. Det vi gör spelar stor roll.
Valde du järnvägsbranschen direkt?
Två år efter examen började jag jobba med signalteknik inom järnvägen. Sedan dess har jag varit fast i branschen.
Hur har din resa till dagens jobb sett ut?
Jag jobbade inom network & application engineering under två år direkt efter examen på ett stort bolag inom hårddisktillverkare. Därefter har jag halkat in i järnvägsbranschen. Jobbade i 18 år med utveckling av datoriserade signalsystem i olika roller på ett företag på den privata sidan, Alstom. Sedan sju och ett halvt år år tillbaka har jag jobbat som signalsystemförvaltare på Trafikverket.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är att jag får bidra i moderniseringsarbetet av ett fungerande järnvägssystem för alla i samhället. Jag tillsammans med mina kollegor har möjlighet att driva fram signalsystems frågor som fungerat mindre bra idag. Förhoppningsvis kan vi förbättra dem i det nya systemet.
Det är roligt och spännande att jobba med ny teknik i ett högt teknologiskt och komplext järnvägssystem där grunden är samspelet mellan olika teknikslag. Alla delar är viktiga och måste fungera ihop i realtid!
Signalteknik består av så många olika delsystem och komponenter. Vi stöter alltid på nya frågor och utmaningar som behöver lösas. Därför har vi möjlighet att lära oss nya saker varje dag. Vi blir aldrig fullärda!
Vad är det bästa med järnvägsbranschen?
Vårt arbete med järnväg bidrar till att minska klimatpåverkan inom transportsektorn. Det vi gör spelar stor roll.
Vilken är den vanligaste frågan när du säger att du jobbar inom järnvägen?
Vad jobbar du med inom järnvägen? Och följd fråga var – Vad är skillnaden mellan nya och ”gamla” signalsystem?
Vad skulle du säga till någon som funderar på att söka ditt jobb?
Gillar du ny teknik och nya utmaningar, vill du vara med och skapa det nya kommande datoriserade signalsystemet? Då är järnvägsbranschen rätt ställe för dig. Signalteknik är kul! Ta den utmaningen.